Rodolins

Durant les darreres setmanes del 2009, els alumnes de 4t en les classes d'expressió escrita (tant a la Carpeta de l'escriptor en català com al desdoblament de castellà), vam estar treballant la poesia i concretament els rodolins (en castellà "pareados").

Els rodolins són dos versos que rimen, és a dir, que tenen les mateixes lletres a partir de l'última síl.laba tònica de cada vers.

A més a més és interessant que tinguin el mateix nombre de síl.labes per tal que el ritme al llegir-los sigui el mateix.

A part d'aquestes característiques més tècniques, vam veure que la poesia podia tractar temes divertits, tristos, ressaltar la bellesa dels paisatges, descriure sentiments...

Mica a mica ens vam anar engrescant i al final alguns van ser capaços de fer poemes més llargs. Aquí us en reproduïm uns quants (tant en castellà com en català). I si n'hi voleu afegir més teniu aquest bloc a la vostra disposició.

Acabem amb un poema que ens va portar el Noah de 4B que havia trobat per internet i que ens va sorprendre, impressionar i agradar molt (gràcies, Noah). Esperem que també us agradi:

SUÏCIDI BURLAT
Escupiré l’ànima per no sentir-te tant dins meu,
M’estriparé els llavis per no pronunciar-te mai més,
Em llimaré el nas per foragitar el teu alè sagrat,
M’arrencaré els ulls perquè deixis de dibuixar-te’m a tots els racons,
M’esqueixaré la pell per no imaginar-me més les teves mans
I em tallaré les cames per no creure que cada pas el faig per tu;
I el cor, el llançaré al fons del mar perquè se’l mengi una balena.
I quan no tingui ànima,
Ni tingui llavis, ni nas, ni ulls,
Quan no tingui pell, ni cames, ni cor…
I ja res em sostingui ni em doni forma,
Els meus ossos es desmuntaran i, per pur atzar, potser per burla divina,
dibuixaran les lletres del teu nom, com soldats arrenglerats.

(poema de Marta Pascual)

Comentaris

Alumnes de 4A ha dit…
Ayer llegó a Manresa
una preciosa princesa.

Vivía en un castillo
azul y amarillo.

A la princesa Teresa
le encantaba la hamburguesa.

De la princesa, la gente
se enamoró locamente.

Un señor se la encontró
y un gran beso le envió.

(poema col.lectiu fet pels alumnes de 4A)
Grup de l'Eladi de la Carpeta de l'escriptor ha dit…
Un gat s'ha enamorat
d'una pilota que ha caigut pel terrat
i quan se li ha petat
de tan trist que s'ha posat s'ha suïcidat.

(Grup de l'Eladi de la Carpeta de l'escriptor)
Adrià Arranz ha dit…
A la nit
em venen les pors
dels llibres que he llegit
Albert Alcocer ha dit…
A la nit, sota el llit
hi ha el fantasma de la nit.
Grup de l'Eladi de la Carpeta de l'escriptor ha dit…
A la nit, a la ciutat,
quan tot és il.luminat
em sembla ben de veritat
que els núvols hagin plorat.

(Grup de l'Eladi de la Carpeta de l'escriptor)
Roser i Júlia ha dit…
Quan arriba l'hivern
estic molt, molt content
perquè als freds matins
hem d'encendre llumins.

(Roser Obradors i Júlia Salinas)
Leyre Corral ha dit…
Ell portava un llacet
verd com un avet
i ella un ram de color roig
que li feia molt de goig.
Roser i Júlia ha dit…
M'agrada molt fer rodolins
per llegir-los després als nins.

(Roser Obradors i Júlia Salinas)
Roser Obradors ha dit…
Cada dia al dematí
canta el gall quiquiriqui.
tothom es va ben llevar
i les dents es va rentar.
Els nens de seguida van a l'escola
i alguns també fan xerinola.
Molts nens els exàmens han suspès
de biografia i d'anglès.
El mestre els ha castigat
i un gat els ha esgarrapat.
A casa, mentre la mare fa l'estofat
un gran ratolí el bon gra s'ha ben menjat.
Era important per engreixar les gallines
i, un cop mortes, regalar-les a les tines,
que les paguen a bon preu
que podries comprar un trofeu.
Quan el noiet arriba a casa
es troba que fan una rasa.
Ara no la pot passar
i ell que volia dinar!

(Roser Obradors)
Adrià Arranz ha dit…
Ayer llegó a Colorado
un cansado soldado.
De tan cansado que estaba
casi ya ni respiraba.
El caballo que traía
ni con el soldado podía.
toda su tropa había muerto
menos uno que estaba tuerto.
Este se había escapado
por un túnel que había excavado.

(Adrià Arranz)
Júlia Salinas ha dit…
Ayer llegó a Colorado
un cansado soldado.
Muy cansado siguió
y al suelo se cayó.
del suelo no se movió
y al poco se durmió.
En su dulce sueño se casó
con la princesa Akiko.
La criada le despertó
pero del suelo no se levantó.

(Júlia Salinas Oliva)
Judit Carmona ha dit…
Ayer llegó a Colorado
un cansado soldado
que venía preparado
con su abrigo abrochado.
Se lo había comprado
en un supermercado
que lo había encontrado
a un precio rebajado.
Quería estar preparado
para el frío que ha llegado
y así no coger un resfriado
y poder pasar el invierno relajado.

(Judit Carmona)
Roser Obradors ha dit…
Ayer llegó a Colorado
un cansado soldado.
Quería hospitalidad
y de un pastel la mitad.
Tambien quería un buen disfraz
y la mejor chica vivaz.
Llegaba de la peligrosa guerra
y, pobre, no tenía ni una "gerra"...
Decía que le habían robada
la "mercaderia" cargada.
Que era célebre "mercadero"
y que vendía utensilios de hostalero.
Tenía esos dos oficios:
todos tienen beneficios.
Se enamoró
y se casó
con una chica
que aún pica.
Pero la perdió
y mucho, mucho lloró...
Por eso quiere una chica vivaz
y para su boda un disfraz.

(Roser Obradors)
Lídia García ha dit…
A mi m'han agradat tots els poemes, tots son maquisims,emocinants,i maravellosos...
ISMAEL ha dit…
Aller llego a colorado
un cansado soldado
que tiene un hado
que es morado
un atontado
y le gusta jugar con su hermano antihado
Laura Huarte i Lídia García ha dit…
*
Al Nadal
quan obro el regal
els meus nervis espantats
criden d'emoció desesperats
Laura
Lídia

(cal.ligrama de Laura Huarte i Lídia García)
Anònim ha dit…
ami tots tots els poemes i rodolins man encantat!!!!!!!!!!
i son molt macos impresionants...
adeu!!!!!!!!
de:julia salinas oliva
Laura Sagués ha dit…
Aixó de fer rodolins costa una mica però quant li pilles el truc t'hi enganxes

adeu!!

Laura
Grup de l'Imma de la Carpeta de l'escriptor ha dit…
La padrina
es menjava una mandarina.
(Ismael El Khomsi, 4A)

Tinc un gat
molt espantat.
(Aarón Olmedo, 4A)

El meu bloc
és de color groc.
(Brayan Córdova, 4A)

Vaig quedar despert
tot el concert.
(David Benito, 4A)

Si estàs content
seràs valent.
(Gerard Pérez, 4B)

El nen xic
és bonic.
(Karima Kazzout, 4B)

La granota
s’ ha menjat la pilota.
(Adrià Alcalde, 4B)

La cirera
és riallera.
(Tània Pradas i Paula Dorca, 4B)

El cargol
juga amb el sol.
(Bilal El Wazgani, 4B)

(Grup de l'Imma de la Carpeta de l'escriptor)
Paula montero ha dit…
Un gran llac hi havia
on es van parar Josep i Maria
Hi ha moltes cascades
que vigilen les fades
Arbres grocs,arbres vermells
són els arbres dels vells
Que bé estaven allá
entre la màgia podien reposar.
paula escalé ha dit…
El meu gosset
viatja amb coet
Alex i Oriol ha dit…
Un ninot de neu
més blanc que la neu.

Entre les muntanyes
s'hi troben unes cascades.

Passa el PARE NADAL
I ens dóna un regal.

Passa per un estany,
un bon parany!

A mi em fa por l'aranya
però encara més una piranya.

El cel és més blau
que un gran dau.
Laura Sagués ha dit…
la goma
te una aroma
que s'assembla a poma

(ja se que es una mica esbojarrat)
mireia ha dit…
Aquest rodoli no le fet jo sola també la fet la laura!!

a l'estiu
la perdiu
fa el niu
sota el riu
Aqui us deixo uns rodolins:

Estic mes sol
que un mussol

Jugant a futbol
he marcat un gol

Aquest castell
es molt vell
Lídia García Romero ha dit…
*
al nadal
quan obro el regal
els meu nervis espantats
criden d'emoció desesperats
Laura H
Lidia
Laura Sagués ha dit…
A l'estiu, el director Juliol
li agrada cuidar el seu Gira-sol

Laura Sagués i Mireia Onieva

(esta modificat una mica)
Laura Sagués ha dit…
el musssol
no vol
que surti el sol

Laura