Haikús

Al "Taller de català" de 4t, hem estat treballant la poesia.

Primer els rodolins per practicar la rima.
Després el grup de l'Eladi va entrar en contacte amb els haikús per practicar el ritme dels versos i els números de síl.labes.

Els haikús són uns poemes d'origen japonès que tenen aquestes característiques
  • poema de tres versos (que acabin en paraules planes) de 4, 6 i 4 síl.labes (comptant a la catalana, només fins a la darrera síl.laba tònica)
  • habitualment sense rima
  • caràcter descriptiu que capta un instant, un moment, una sensació
  • nivell entenedor de vocabulari i de comprensió
Vam veure uns quants exemples i de seguida vam començar a practicar:

Fa – fred - al - pa – (ti) 4
Però - tinc - mol – tes - ja – que – (tes) 6
El – fred – ja – mar – (xa) 4

Ja és primavera.
Hi ha moltes floretes
i el cel és límpid.

Finalment el darrer dia, hem posat a prova la nostra inspiració i el nostre enginy i hem començat a inventar-nos-en i... Déu n'hi do! N'han sortit de ben interessants. Feu-hi una ullada i comproveu-ho:

Sota de l’ombra
“de un” magnífic roure
hi ha molta molsa.
(Ariadna Sentías, 4B)

A la muntanya,
a casa del meu avi,
quatre nens juguen.
(Núria Gispets, 4B)

El Pedraforca,
amb dues punxes grosses,
nevat es troba.
(Aina López, 4B)

Dins del meu llibre
hi ha molta fantasia:
quina alegria!
(Gabriel Porcel, 4A)

Vaig al teatre,
els pastorets comencen
a Barcelona.
(Núria Gispets, 4B)

Ja és primavera
hi ha molta fantasia
a la muntanya.
(Anna Caballero i Míriam González, 4A)

Estels preciosos,
les muntanyes nevades:
nit de desembre.
(Gisela Torras, 4A)

La meva mare
està fent uns pastissos
de xocolata.
(Ainhoa Gallego, 4B)

A casa meva
menjàvem magdalenes
i tots cantàvem.
(Amanda Sanz i Ahlam El Mardi, 4A)

En una casa
molts nens i nenes mengen
moltes galetes.
(Aina López, 4B)

Pel carrer passo
i un gosset em trobo
que és molt maco.
(Marc Bardají, 4A)

Nadal comença,
la carretera blanca
ja està nevada.
(Núria Gispets, 4B)

Al meu pessebre
el caganer s’amaga
a les muntanyes.
(Mireia Torras, 4B)

Cap al bosc tiro
i rovellons hi busco
per l’Ariadna.
(Núria Gispets, 4B)

L’arbre amb boletes,
la casa nevadeta:
mira que maco!
(Aina López, 4B)

Dilluns Teatre,
dimarts Viure i conviure,
dimecres medi.
(Manu Carmona i Sharlene García, 4A)

Una arracada
m’he trobat a la classe:
és de la Núria.
(Mireia Torras, 4B)

La neu és blanca,
l’he tocat i és freda,
mira que maca!
(Mireia Torras, 4B)

Què fa el meu avi?
Toca la bateria
i la guitarra.
(Sergi Capdevila, 4B)

La melodia
és molt desagradable
de recitar-la.
(Marc Bardají, 4A)

A Anglaterra
jo hi vaig de vacances
aquestes festes.
(Núria Gispets, 4B)

He vist un arbre
i decorat estava
per dos estrelles.
(Gisela Torras, 4A)

A la muntanya
vaig amb la caravana,
nit de desembre.
(Laura Lladó, 4A)

Menjo maduixes,
el sol sempre m’escalfa.
Passa una vaca.
(Ainhoa Gallego, 4B)

Pel carrer passo
cantant una nadala
amb ma cosina.
(Míriam gonzález i Anna Caballero, 4A)

Pel carrer passo,
molts nens i nenes juguen
en una casa.
(Guillem Ramon i Damián Pradas, 4B)

Pel carrer volto,
un caramel em trobo.
Me’l menjo ràpid.
(Albert Fernández, 4A)

Comentaris

CLUDIA ha dit…
TOTS SON MOLT MACUS








ADEUUUUUUUUUUUUUUUU
Jaume Serra ha dit…
Que fàcil sembla.
Em fascina la traça
de la canalla.

Jaume
Eladi Martínez ha dit…
I algun trapella
rebla el clau i ho comenta
fent-ne un altre.

(d'haiku)
(gràcies, Jaume)
Eladi